Unieke samenwerking: Huisartsenpost Rijnmond zet Spoedzorg Rotterdam in voor acute, ongeplande zorg

Categorie: Programma Zorgcoördinatie, Regionaal

Op regionaal niveau samenwerken is een van de oplossingen om de zorg in Nederland te verbeteren en klaar te maken voor de toekomst. Huisartsenposten Rijnmond en Spoedzorg Rotterdam bundelen daarom hun krachten. Wie één van de vier huisartsenposten in het Rijnmondgebied belt en niet naar de huisartsenpost (HAP) kan komen, kan als dit nodig blijkt een verpleegkundige van Spoedzorg Rotterdam op bezoek krijgen. “Het gaat hier om de juiste zorg op de juiste plek door de juiste zorgverlener”, zegt Annette Bakker, teamleider Huisartsenpost Zuid.

Vanuit de succesvolle pilot Zorgcoördinatie Rotterdam-Rijnmond ontstond de samenwerking tussen Huisartsenposten Rijnmond en Spoedzorg Rotterdam. Eerst telefonisch en alleen in de weekenden. Later ook in de avonden en nachten en sinds kort fysiek aanwezig op twee huisartsenposten: Huisartsenpost Zuid in het Maasstad Ziekenhuis en Huisartsenpost Noord in het Franciscus Gasthuis. “De verpleegkundigen luisteren mee met de triagisten en staan klaar als een huisbezoek binnen de afgesproken zorgpaden nodig is. De lijntjes zijn heel kort, waardoor je elkaar sneller vindt”, vertelt Annemijn Goeree, manager bij Spoedzorg Rotterdam.

Tien zorgpaden

Eén van de verpleegkundigen is Daniëlle Hulscher, werkzaam bij Spoedzorg Rotterdam en nu ook op Huisartsenpost Zuid te vinden. Vanuit haar standplaats bezoekt zij patiënten die acute, ongeplande zorg nodig hebben. Om de samenwerking soepel te laten verlopen, hebben de organisaties tien zorgpaden vastgesteld. Zo biedt Daniëlle bijvoorbeeld tilassistentie na een val, plaatst of vervangt katheters en verzorgt wonden. En dat is slechts een greep uit de handelingen. Daniëlle treft bij elk huisbezoek een andere situatie aan. “Het is acute zorg, dus snel schakelen is belangrijk. Je moet handelen in het moment. Dat kan stressvol zijn, maar het geeft ook een kick.”

De voordelen

Alle betrokkenen hebben baat bij de samenwerking tussen beide partijen. Het ontlast huisartsen en triagisten. “Door de inzet van Spoedzorg Rotterdam is de drempel lager om een zorgverlener bij een patiënt langs te sturen. Soms zijn telefoontjes onduidelijk en wil je gaan kijken om goed in te kunnen schatten wat er nodig is. Vroeger ging een huisarts erheen en dat ging soms ten koste van de consulten op de huisartsenpost, zeker als er ’s nachts maar twee artsen werken. Nu sturen we een verpleegkundige. Ze zijn onze ogen en oren en dat is heel waardevol”, vertelt Annette. “We hebben bovendien veel ervaring in de ouderenzorg, want het zijn veelal ouderen die naar de huisartsenpost bellen”, vult Annemijn aan.

De verpleegkundigen rijden met een auto vol middelen en materialen. Annemijn: “We hebben bijvoorbeeld wondmaterialen en katheters mee, zodat we direct kunnen handelen.” In de praktijk merkt Daniëlle dat het soms ook sociale visites zijn. “Sommige ouderen zijn eenzaam en angstig. Dan kan het checken van vitale functies als saturatie, bloeddruk en de pols al geruststellen.”

Samenwerking op lange termijn

In 85 procent van de visites door Spoedzorg Rotterdam, kunnen de verpleegkundigen de melding volledig afhandelen en is geen verdere inzet nodig vanuit de huisartsenpost of ambulancedienst. Dat maakt deze pilot een groot succes. Uiteindelijk moet de samenwerking ‘gewoon’ en logisch worden. “Het zorgt voor een vloeiende beweging in de zorg voor de patiënt. Zorg stopt niet. Ook met de thuiszorg en GGZ zijn er gesprekken en pilots om samen te werken”, zegt Annette. Annemijn vult aan: “Het verbinden van ketens is noodzakelijk. Op het moment zijn er gesprekken met zorgverzekeraars over het financiële gedeelte. Dat is nog een pijnpunt.” Voor organisaties die een soortgelijke samenwerking willen aangaan, hebben Annemijn en Annette één tip: “Gewoon doen! Maak goede afspraken met elkaar over de zorgpaden en financiering en ga daarna gewoon aan de slag.”

Tekst Rowan de Vries-Teegelaar

Fotografie Josje Blokland

gepubliceerd op: 26 oktober 2023