Uitgelicht

Update zorgcoördinatie

Om de toenemende druk het hoofd te bieden én ook in de toekomst optimale zorg te kunnen garanderen, bundelen zorgpartners in de hele acute zorgketen hun krachten. Samen zetten zij in op zorgcoördinatie.

Tien regio’s beproeven zorgcoördinatie momenteel middels pilots waarin één of meerdere van de vijf functies van zorgcoördinatie: eenduidige toegang, triage, passende zorginzet, regie vervolgzorg en zelfmanagement, centraal staan.

In deze Zorgcoördinatie nieuwsbrief treft u updates aan over de regionale pilots, waaronder ook inzicht over de huidige gang van zaken van het Zorgcoördinatiecentrum Rotterdam-Rijnmond (ZCC-RR). We blikken in dit artikel terug op de afgelopen periode, als vooruit naar dat wat nog komen gaat.

Lees hier de ‘pilots nieuwsbrief’.


Hartenkreet

Een hartenkreet vanuit de zorg en hulpdiensten. Van hen die dag en nacht voor ons klaarstaan, van hen voor wie de dreiging van ‘code zwart’ geen ver-van-het-bed-show is maar de dagelijkse, hartverscheurende realiteit. Neem je verantwoordelijkheid, luidt hun indringende boodschap. Zorg voor jezelf, zorg voor elkaar én zorg voor onze zorg. Alleen samen blijven we sterk.


Coronacrisis geeft boost aan samenwerking ziekenhuizen: ‘Patiënten uitwisselen wordt alleen maar meer’

Bron: Omroep Zeeland

Foto: Omroep Zeeland

De coronacrisis heeft de samenwerking tussen ziekenhuizen in een stroomversnelling gebracht. En daardoor komt het verdelen van patiënten tussen ziekenhuizen ook na corona vaker voor, is de verwachting. “Patiënten liggen steeds sneller in een juist bed”, zegt het hoofd van de afdeling acute zorg van ziekenhuis Adrz.

Niet alleen kunnen patiënten bij grote drukte sneller worden verdeeld over verschillende ziekenhuizen, ook in het ziekenhuis zelf gaat het nu sneller. Alle gegevens van alle afdelingen staan namelijk ook in het systeem. “Het dashboard geeft aan hoe druk het is en voorspelt hoe druk het gaat worden”, legt Goudswaard uit, “Bij grote drukte kunnen we nu sneller bedden vrijmaken, extra personeel invliegen of een medisch specialist om assistentie vragen. Zo hebben we een betere doorstroming.”

Lees hier meer en bekijk de uitzending waarin Wim Goudswaard toelicht hoe acute zorg patiënten in de regio gespreid worden via het dashboard Landelijk Platform Zorgcoördinatie.


Twijfeltelefoon wordt landelijke telefoonlijn

Bron: Erasmus MC

Vaccinatie twijfeltelefoon

De Vaccinatie Twijfeltelefoon schaalt wegens het enorme succes op en wordt een landelijke telefoonlijn. De universitaire ziekenhuizen UMC Utrecht, Amsterdam UMC, Radboudumc en Maastricht UMC+  slaan de handen ineen en sluiten zich aan bij dit initiatief van het Erasmus MC.

De lijn zal vanaf maandag iedere werkdag van 08.30 tot 16.30 uur bereikbaar zijn. Omdat de lijn nu een landelijke telefoonlijn wordt, is er een nieuw nummer in het leven geroepen: 088-7555777

Daarnaast krijgt de Twijfeltelefoon een eigen website (www.twijfeltelefoon.nl) waar informatie en antwoorden staan op de meest gestelde vragen over de coronavaccins.

De meeste mensen die zich niet laten vaccineren, hebben vragen over de veiligheid van het vaccin in relatie tot hun persoonlijke gezondheid of aandoening. Het gaat bijvoorbeeld om vrouwen die zwanger zijn, mensen met een auto-immuunziekte of mensen met ernstige allergieën.

Medische informatie over coronavaccin

De Vaccinatie Twijfeltelefoon is bedoeld voor iedereen die vragen heeft over het coronavaccin en graag medisch advies wil hebben. Internist Robin Peeters is de initiatiefnemer van de telefoonlijn. Tijdens de eerste coronapiek bezocht hij met collega- artsen weekmarkten in Rotterdam om mensen voorlichting te geven over de coronavaccinatie. Hij merkte dat er veel desinformatie werd verspreid en dat veel mensen vragen hebben over het coronavaccin. Om meer mensen te bereiken is de twijfeltelefoon in het leven geroepen.

Deze lijn blijkt een doorslaand succes en wordt gemiddeld door 600 mensen per dag gebeld..

Robin Peeters: “ ‘Er zijn nog steeds veel mensen die twijfelen over wel of geen vaccin nemen. We merken dat deze mensen vaak behoefte hebben aan een onafhankelijk, medisch advies over hun eigen specifieke situatie. We zijn erg blij dat we nu met deze samenwerking nog meer mensen kunnen bereiken.”


INZET VERPLEEGKUNDIGEN CURAMARE BIJ HAP HELLEGAT

Bron: CuraMare

Foto: CuraMare

Vanaf het weekend van 4 december zijn wijkverpleegkundigen van CuraMare inzetbaar voor HAP Hellegat locatie Dirksland, op zaterdag en zondag tussen 8.00 en 15.30 uur. In plaats van dat een arts een visite gaat rijden, gaat een wijkverpleegkundige van CuraMare bij bepaalde ingangsklachten naar de patiënt. Deze nieuwe samenwerking is onderdeel van het Zorgcoördinatiecentrum Rotterdam-Rijnmond die tot en met maart 2022 duurt.

Samen het beste zoeken voor de patiënt

“Het doel van deze proef is om door samenwerking in de regio zo snel mogelijk de juiste zorg op de juiste plaats te krijgen. Dat helpt niet alleen om de druk op de zorg beter te spreiden, maar verbetert tegelijk de kwaliteit van zorg voor de patiënt”, vertelt Jochem Janssen van HAP Hellegat.

Lees hier het hele artikel.

gepubliceerd op: 13 december 2021