Jeugdpagina

Hoe werkt een Mobiel Medisch Team nou precies?

Als er een ernstig ongeluk gebeurt of er is iemand ernstig ziek en in levensgevaar, dan moet je meteen 112 bellen. Dat telefoontje komt binnen bij de 112-alarmcentrale. Daar beslist men wie er gaat helpen: de ambulance, het Mobiel Medisch Team (MMT) , de brandweer en/of de politie. Over wie er gaat helpen zijn duidelijke regels gemaakt. Is er iemand in levensgevaar? Of is de locatie moeilijk bereikbaar? Dan kan een groep hulpverleners met de helikopter het snelst haar werk doen. Wij noemen hen het Mobiel Medisch Team.

Snel hulp bieden redt levens
Snel hulp bieden kan levens redden. Het Mobiel Medisch Team is met de helikopter door de lucht vliegensvlug ter plaatse. De helikopter vliegt naar (grote) ongelukken of ernstig zieke mensen. Als het nodig is vervoert de helikopter patiënten naar het ziekenhuis. Een ervaren piloot bestuurt deze helikopter. De verpleegkundige is speciaal getraind om te ondersteunen bij alle vliegtaken.

Hij vliegt ongehinderd in een rechte lijn en met grote snelheid door de lucht. Hij heeft alleen een open plek nodig om te landen. Zo brengt hij het Mobiel Medisch Team snel op de juiste locatie waardoor de behandeling al op straat kan beginnen. De arts en verpleegkundige helpen de ambulanceteams. Ze zijn extra hulpverleners die speciaal getraind zijn om buiten het ziekenhuis acute zorg te verlenen. Ook hebben ze meer bevoegdheden en middelen om een slachtoffer te behandelen.

Kan er niet met de helikopter gevlogen worden vanwege de weersomstandigheden (als het bijvoorbeeld erg mistig is)? Of is het via de weg sneller? Dan gaat het team met het MMT-voertuig. Dit is een speciaal ingericht voertuig waarin dezelfde apparatuur en medische hulpmiddelen zitten als in de helikopter. De verpleegkundige is chauffeur. Het MMT-voertuig kan helaas geen patiënten vervoeren, er komt uiteraard altijd een ambulanceteam naar het ongeval die dat wel kan.

Het Mobiel Medisch Team (MMT)
Het Mobiel Medisch Team is speciaal opgeleid om onder moeilijke omstandigheden snel de juiste hulp te bieden. Een medisch specialist, een verpleegkundige en natuurlijk een piloot vormen samen het team. Alle helikopters vliegen 24 uur per dag, dus ook ’s nachts in het donker. Voor het nachtvliegen gelden andere regels en het team gebruikt lichtversterkers om te zien waar ze vliegen. Tijdens hun dienst ‘woont’ en werkt het team vlak naast de hangaar voor de helikopter zodat ze direct kunnen vertrekken wanneer dat nodig is. 

Sinds wanneer zijn er MMT’s?
Het vliegen met de helikopter startte al in 1995 in Amsterdam. Vanaf 1997 zette de ANWB, die je kent van hulp bij autopech, samen met het Erasmus MC een helikopter in voor de regio Zuidwest-Nederland. Inmiddels zijn er vier helikopters voor heel Nederland. Sinds 2011 zijn alle helikopters 24 uur per dag inzetbaar. Daarnaast is er sinds 2016 ook
een ambulancehelikopter voor het Waddengebied. Deze helikopter staat gestationeerd in Leeuwarden. De ambulancehelikopter vliegt voor ambulancehulpverlening en doet geen MMT dienst.

Waar stijgen en landen de helikopters?
Nederland is verdeeld in vier regio’s, met elk een eigen standplaats:

  • Amsterdam
  • Groningen
  • Nijmegen
  • Rotterdam

De helikopter in Rotterdam bereikt heel het gebied Zuidwest-Nederland. In dat gebied wonen wel 2,5 miljoen mensen. Er liggen grote industriegebieden, zoals Rotterdam, Rijnmond, en ook luchthavens, drukke snelwegen, het strand, spoorwegen en grote rivieren met druk scheepvaartverkeer. Binnen twintig minuten kan de helikopter overal in de hele regio zijn. In steden maar ook langs kleine, moeilijk berijdbare weggetjes.
Een helikopter is altijd verbonden met een traumacentrum. De helikopter van Rotterdam hoort bij het Traumacentrum Zuidwest-Nederland van het Erasmus MC. Er zijn nog tien andere traumacentra in Nederland. Van deze hebben vier traumacentra de beschikking over een heli.

De helikopter
Wist je dat de helikopter tot wel 280 kilometer per uur kan vliegen? Dat is meer dan twee keer zo hard als een auto op de snelweg. De helikopter in Nederland is een Eurocopter van het type EC-135. Sinds 2017 vliegen de MMT’s ook met een nieuw type, de airbus H-135. De nieuwste helikopter heeft een digitale cockpit en een automatische piloot. Ook kunnen er drie tot vier mensen in zitten en één persoon kan liggen. Verder zit het toestel natuurlijk vol met medische middelen en apparaten om het slachtoffer te behandelen, stabiliseren en bewaken.

Meer informatie:

Meer informatie over de helikopters vind je via de website van de ANWB. Hier vind je ook meer informatie over de veiligheid van de helikopters.

Hier is ook meer informatie over schoolprojecten (voor een spreekbeurt bijvoorbeeld) te vinden Wil je meer weten? Heb je opmerkingen of vragen? Stuur ons dan een e-mail via: stafbureau.tczwn@erasmusmc.nl.


De Lifeliner 2 kinderboeken

Wist je dat er ook een hele serie kinderboeken is geschreven over de helikopter, ook wel Lifeliner genoemd? De helikopter in Rotterdam heet Lifeliner 2.

De Lifeliner 2 jeugdboeken liggen sinds 2006 in de boekwinkels. Sindsdien zijn er tot nu toe veertien delen verschenen, geschreven en geïllustreerd door auteur en illustrator Adri Burghout (1959). Adri woont in het Brabantse Meeuwen, is vader van 5 kinderen en opa van 11 kleinkinderen. Dagelijks maakt hij illustraties voor diverse uitgeverijen en zo nu een schilderij in opdracht. De boeken schrijft hij in de avonduren. Inmiddels zijn er 58 uitgegeven.

In 2006 maakt hij contact met de toenmalige base-manager van Lifeliner 2, Thomas Gassmann. Die werd meteen enthousiast over het feit dat er een jeugdboek zou worden geschreven over het werk van het Mobiel Medisch Team. Door zijn spontane medewerking kon Adri daarna steeds met zijn vragen terecht bij een piloot, een arts en een verpleegkundige van het team. Hierdoor wist hij het verhaal zo echt mogelijk te maken. Inmiddels zijn er ca. 57.000 boekjes van deze populaire serie verkocht.

Cover deel 14 (nog zonder titel)

De hoofdpersoon Timo groeit mee in de serie. In deel één doet hij een snuffelstage bij Lifeliner 2. In deel 14 is hij inmiddels piloot bij Lifeliner 2 en vader van drie kinderen.

De traumahelikopter is een tot de verbeelding sprekend toestel en iedereen heeft ‘m wel eens in actie gezien. Er was nog niet eerder over geschreven. Dat was de reden voor Adri om er een jeugdboekenserie over te beginnen. De verhalen spelen zich af vanaf Rotterdam – the Hague Airport waar Lifeliner 2 een basis heeft, maar ook de andere stations komen in de loop van de serie een keer aan bod. Zo ook Medic01 in deel veertien.

Adri Burghout

Per jaar verschijnt er een nieuw deel en Adri heeft nog steeds ideeën voor vervolg delen.

Meer informatie vind je op de website van Adri Burghout of van uitgeverij De Banier. Of bekijk de Lifeliner 2 boeken